Wspieranie rozwoju mózgu

Pięć wskazówek jak usprawnić zdolność uczenia się u Twojego dziecka.

 

Priorytetem jest utrzymanie mózgu Twojego dziecka w zdrowiu. Aby uczyło i zachowywało się najlepiej jak tylko może, należy dostarczyć jego mózgowiwszystkiego czego potrzebuje. Nasz ekspert Lauren Zimet podaje pięć wskazówek do sukcesu!

 

1. POKARM DLA MÓZGU

Mózg twojego dziecka będzie się rozwijał jeżeli przygotujesz dla niego posiłki składające się z naturalnych i organicznych składników. Dieta bogata w warzywa i owoce służy ciału i umysłowi. Ważne, by nie zawierała sztucznych barwników i aromatów stosowanych w popularnej przetworzonej żywności. Sprawienie aby owoce, produkty pełnoziarniste i warzywa wyglądały dla dziecka atrakcyjnie i pysznie smakowały wymaga kreatywności. Zainwestuj w książkę kucharską z przepisami na potrawy dla dzieci, najlepiej takimi, w których przygotowaniu dzieci mogą uczestniczyć! Nie zapomnij o tym, że dzieci muszą pić dużo wody.

 

2. CZAS WYCISZENIA

Zaczyna się od snu. Wypracuj wieczorną rutynę, która będzie najlepsza dla Waszej rodziny. Godzinę przed snem unikaj stymulujących i pobudzających aktywności, a skup się na tych które uspokajają i koją takich jak: słuchanie relaksującej muzyki, głębokie oddychanie, rysowanie, czytanie bajek lub cicha rozmowa. Pamiętaj, że dzieci uczą się jak się zrelaksować, obserwując dorosłych i ich zachowania, więc Twoje podejście do czasu wyciszenia ma kluczowe znaczenie w modelowaniu ich zachowań. Nasz zajęty i szybki świat wymaga dziś nie tylko od dorosłych, ale także od dzieci ciągłego przekraczania naszych możliwości.  Prowadzi to do stresu, a także wielu dolegliwości zdrowotnych, takich jak trudności w nauce i problemy trawienne. Wieczorne rytuały wyciszenia staną się dla Twojego dziecka narzędziem technik relaksacyjnych, uspokajających  i samoregulacji. Można ich zawsze użyć  w stresowej, napiętej sytuacji. Narzędzia te raz przyswojone można stosować przez całe życie.

 

3. KILKA CIEKAWOSTEK

  •       Każdy z nas rodzi się ze 100 miliardami komórek mózgowych. 
  •       Mózg stanowi 2% masy ludzkiego ciała.
  •       Mózg wykorzystuje 20% energii organizmu  w spoczynku, a jeszcze więcej w czasie rozwiązywania problemów.
  •       Mózg jest najbardziej „tłustym” narządem w organizmie- składa się w 60% z tłuszczu.

 

4. CZAS PRZEBUDZENIA

Mózg kocha tlen. Drogą do zdobycia większej ilości tlenu są ćwiczenia. Stymulacja zarówno ciała jak i umysłu jest bardzo ważna. Angażowanie dzieci w aktywności takie jak granie w gry, lub układanie puzzli jest lepsze niż oglądanie telewizji. Gra na instrumentach, klub szachowy to te rodzaje zajęć, które pomagają tworzyć nowe ścieżki neuronowe i wspierają funkcje mózgu. Bądź zorientowany jaki rodzaj aktywności umysłowej jest najbardziej atrakcyjny dla twojego dziecka i wesprze najlepiej jego poszukiwania i wysiłki.

 

5. TŁUSZCZ DLA TŁUSZCZY

Twój mózg składa się ze zdrowych tłuszczów. Musza być one uzupełniane poprzez spożywanie pokarmów bogatych w tłuszcze a także oczyszczonych suplementów diety. Dwa kwasy tłuszczowe omega-3 zwane EPA i DHA są ważne dla prawidłowego wzrostu i rozwoju, zwłaszcza dla rozwoju i dojrzewania neuronów i systemów sensorycznych. Te tłuszcze są niezbędne, głównie u dzieci, dla rozwoju poznawczego. Wiele rodzin wybiera suplementację aby mieć pewność, że mózg otrzymuje wystarczająca ilość kwasów omega-3. Jest wiele dowodów na pozytywne działanie suplementacji u dzieci i dorosłych.

 

6. ZAPROGRAMOWANIE EMOCJI

Dzieci potrzebują pomocy w poznawaniu i przezwyciężaniu złych, smutnych, wściekłych, frustrujących i negatywnych myśli. Jeżeli rodzice pokazują pozytywne nastawienie, umieją się zmobilizować do zachowania pogodnego nastroju przed swoimi dziećmi, to w ten sposób uczą je jak radzić sobie z ich własnymi problemami, unikać poczucia winy. Negatywne myśli i popełniane błędy to  okazja do nauki i rozwoju. Uczenie swojego dziecka jak okazywać emocje i rozpoznawać uczucia pozwala połączyć werbalne i niewerbalne modele myślenia. Ich umacnianie pozwala rozwijać w dziecku uczucie empatii i umiejętność spojrzenia na świat z różnych perspektyw. Zdrowie emocjonalne to klucz do umiejętności uczenia się.

 

BACK TO SCHOOL

Produkty  Nordic Naturals – najlepsze i najbardziej efektywnie działające suplementy na bazie kwasów omega już w Polsce!

 

Wypróbuj nasze produkty  dla dzieci:

Children’s DHA omega-3 dla dzieci od 3 roku życia,

Nordic Berries pierwsze żelki w Polsce od 2 roku życia,

Nordic Vitamin D3™ 1000 I.U. dla dzieci i dorosłych.

 

Więcej o produktach dowierz się na stronie www.wygrajzdrowie.pl oraz www.vitaminsandmore.pl

 

 

 

Małgorzata Świerkula, psycholog, absolwentka Wydziału Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Pracuje z dziećmi w wieku przedszkolnym, wice prezes w zarządzie Fundacji Ala ma Kota. Prywatnie mama dwójki dzieci. Tłumaczenie i opracowanie na podstawie artykułu Lauren Zimet Back to School Essentials: EssentialsEasy Brain Builders: Five Tips for Improving Your Child's Ability to lern