Najczęściej kupowane

O nas

Producenci

Fakty i mity na temat kwasów omega

Kwasom omega przypisywane są różne właściwości, które nierzadko nie mają potwierdzenia w rzeczywistości. Wokół nich narosło wiele mitów, które pokutują wśród wielu osób i zniechęcają do uzupełniania niedoborów tych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Czas więc rozwiać wszelkie wątpliwości. Okazuje się, że nie taki kwas omega 3 i omega 6 straszny, jak o nim niektórzy mówią.

Kwasy omega stanowią fundament żywieniowy ludzkiego zdrowia. Najważniejsze wśród nich – kwasy omega 3 i kwasy omega 6 – wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu, podobnie jak witaminy i minerały. I o ile wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę jak ważną rolę odgrywają te ostatnie, tak większość z nas bagatelizuje znaczenie nienasyconych kwasów tłuszczowych. A szkoda, ponieważ ich działanie jest naprawdę wielopłaszczyznowe i przyczynia się do poprawy kondycji zdrowotnej.

Fakt.  Kwasy omega 3 wzmacniają serce

 Chcąc mieć zdrowe serce i zapobiec rozwojowi wielu chorób układu sercowo-naczyniowego, należy spożywać kwasy omega 3. Jak wskazują badania naukowe przeprowadzone przez GISSI-HF, podawanie 1 g kwasów omega 3 przez okres 4 lat zmniejszyło ryzyko zgonu z przyczyny sercowo-naczyniowych aż o 9%.

Fakt. Kwasy omega poprawiają pamięć

Problemy z pamięcią oraz koncentracją można skutecznie wyeliminować. Jak? Wystarczy wzbogacić codzienne menu w kwas omega 3 – przede wszystkim DHA. Zostało to potwierdzone naukowo, badaniami przeprowadzonymi przez profesora Yves Sauve’a z Uniwersytetu Alberta. Na podstawia laboratoryjnych modeli wysnuł wniosek, że przyjmowanie DHA przyczynia się do jego zwiększenia poziomu (nawet o 30%) w hipokampie. A to właśnie ta część mózgu odpowiada za pamięć. 

Mit. Kwasy omega 3 zwiększają ryzyko nowotworów

Taki pogląd panuje w związku z opublikowanymi jakiś czas temu doniesieniami, zgodnie z którymi przyjmowanie kwasów omega 3 może zwiększać ryzyko wystąpienia nowotworu prostaty.

Tymczasem badania, których przeprowadzenia podjęła się dr Johanna Budwig, pozwoliły wysnuć wręcz odwrotny wniosek. Okazało się, że osoby spożywające sporą ilość kwasów omega znacznie rzadziej chorowały na nowotwory. Dotyczyło to głównie raka prostaty, piersi, trzustki, jelita grubego.

Mit. Najlepsze kwasy omega pochodzą z ryb

Nie jest to do końca prawdą. Owszem, ryby zawierają potężną porcję nienasyconych kwasów tłuszczowych. Istnieje jednak pewno „ale”… Chodzi o to, że ryby pływające w zanieczyszczonych zbiornikach wodnych, dostarczają nie tylko kwasy omega 3. Są także źródłem substancji toksycznych – dioxyn czy metali ciężkich. Te zaś – kumulowane w organizmie człowieka – są dla niego po prostu niebezpieczne.

Dlatego najlepiej sięgnąć po najlepsze suplementy diety. Takie, które zawierają kwasy omega 3 pozyskiwane z oleju ryb żyjących w czystych wodach norweskich. Dzięki temu można mieć pewność, że nie zawierają żadnych toksycznych substancji, a jedynie cenne nienasycone kwasy tłuszczowe. Takie właśnie są suplementy Nordic Naturals, co potwierdzają liczne badania.

Fakt. Kwasy omega 3 zmniejszają łaknienie

Wiele osób wspominało o odchudzających właściwościach kwasów tłuszczowych. Ich wsparcie w procesie odchudzania potwierdzają badania naukowe.

Przeprowadzone na grupie osób z otyłością i nadwagą, potwierdzają ich skuteczność. Jedna grupa otrzymywała kwas omega 3 w dawce poniżej 260 mg, zaś druga – w dawce 1300 mg. Okazało się, że zwiększenie podaży nienasyconych kwasów tłuszczowych wyraźnie zmniejszyło łaknienie podczas kuracji niskokaloryczną dietą.

Fakt. Kwasy omega lekiem na depresję

Dobroczynny wpływ kwasów omega na układ nerwowy sprawia, że omega 3 mogą być skutecznym sposobem walki z depresją, także depresji poporodowej.

Naukowcy z Allegheny College w Meadville (Pensylwania), po analizie spożycia ryb w dziesięciu krajach, doszli do wniosku, że większe ryzyko depresji jest w tych państwach, w których spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych jest niskie. Osoby z wyższym poziomem DHA i EPA (kwasów należących do rodziny omega 3) były mniej narażone na początki depresji.