Sprawdź, czy brakuje Ci kwasów omega 3

Chociaż określenie „zdrowe tłuszcze” brzmi jak oksymoron, to prawda. Istnieje taka grupa związków tłuszczowych, których niedobór negatywnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Mowa o nienasyconych kwasach tłuszczowych, a konkretnie – omega 3. Sprawdź więc, czy wraz z codzienną dietą dostarczasz ich odpowiednią ilość.

Kwasy omega 3 – z chemicznego punktu widzenia – posiadają jedno podwójne wiązanie przy trzecim od końca atomie węgla w łańcuchu węglowym. Do tej grupy należą: kwas α-linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA). Ponieważ organizm nie jest w stanie samodzielnie ich syntetyzować (jak witamin czy kwasu hialuronowego), należy je dostarczać wraz z pożywieniem.

Dobroczynne działanie kwasów tłuszczowych

Kwasy omega 3 to istne panaceum na wiele dolegliwości, co potwierdzają licznie przeprowadzane badania naukowe, jest to doskonały sposób na nadciśnienie. Niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, zapobiega wielu poważnym schorzeniom, a także wpływa na lepszy wygląd.

Kwas omega 3:

  • utrzymuje w ryzach odpowiedni poziom cholesterolu,
  • utrzymuje prawidłowy poziom cukru we krwi, zapobiegając cukrzycy,
  • nie dopuszcza do powiększania się guzów nowotworowych,
  • zmniejsza ryzyko choroby Alzheimera,
  • poprawia koncentrację,
  • przyspiesza metabolizm, co przekłada się na efektywniejsze odchudzanie,
  • wpływa korzystnie na urodę – opóźnia procesy starzenia, wzmacnia włosy i paznokcie.

Warto mieć świadomość, że kwas omega 3 wpływa pozytywnie na rozwój  płodowy dziecka. Dlatego zaleca się przyjmowanie tego składnika przez kobiety w ciąży  oraz dzieci od 6 tygodnia życia.

To powinno Cię zaniepokoić

Lista objawów, które mogą świadczyć o niedoborach kwasów omega 3 jest długa. Warto jednak mieć świadomość, że symptomy są jednak charakterystyczne także dla niedoborów innych składników oraz niektórych schorzeń. Niemniej jednak zawsze warto mieć na uwadze fakt, że organizm może domagać się kwasów omega 3 – szczególnie jeśli dieta faktycznie nie obfituje w nie.

Niedobory kwasu omega 3 mogą objawiać się m.in.:

  • ogólnym osłabieniem i gorszym samopoczuciem,
  • obniżeniem odporności,
  • przybieraniem na wadze i trudnościami w jej redukcji,
  • zmianami na skórze głowy (np. łupieżem),
  • zespołem suchego oka,
  • nadmiarem woskowiny w uszach,
  • skurczami mięśni po wysiłku,
  • chronicznymi stanami zapalnymi gardła.

Ponadto wskazaniami do uzupełnienia niedoborów kwasów omega 3 są:

  • podwyższony poziom cholesterolu,
  • miażdżyca naczyń,
  • nadciśnienie,
  • zaburzenia w krzepliwości krwi,
  • wrzody żołądka,
  • choroba wrzodowa dwunastnicy,
  • astma,
  • cukrzyca,
  • stany migrenowe,
  • depresja.

Kwas omega 3 – z pożywienia czy w tabletkach?

Powszechnie uważa się, że w kwasy omega 3 najbogatsze są ryby. I słusznie, ponieważ to właśnie one zawierają najwięcej tych cennych substancji. Problem w tym, że bardzo często ryby fundują nam coś jeszcze. Mowa o substancjach toksycznych: metalach ciężkich czy dioksynach – jeśli ryby poławiane są z zanieczyszczonych zbiorników wodnych.

Z dostarczaniem kwasów omega 3 pochodzących z ryb powinni uważać wszyscy – jednak ze szczególnym uwzględnieniem kobiet w ciąży oraz dzieci do 7 roku życia. To właśnie te dwie grupy osób są bardziej narażone na zatrucia metalami ciężkimi.

Rozsądnym rozwiązaniem wydaje się wiec być suplementacja. Naturalne suplementy diety, jakimi są preparaty Nordic Naturals - zawierają kwasy omega pozyskiwane z ryb. Są więc wolne od jakichkolwiek szkodliwych składników, co potwierdzają liczne badania. W przypadku maluchów, świetnie sprawdzi się także tran dla dzieci – dostępnym także w wariantach smakowych. Najlepsze suplementy zawierające kwasy omega 3 sprawdzą się również u osób, które chorują na miażdżycę, Alzheimera czy po prostu chcą wzmocnić organizm.

Jeśli więc chcesz mieć pewność, że dostarczasz organizmowi wartościową porcję kwasów omega 3, najlepiej postawić na suplementację. Tym bardziej, że spożywanie kilku kapsułek dziennie pozwala na uzupełnienie zapotrzebowania organizmu na te składniki.

Uwaga na nadmiar

Chociaż kwasy omega 3 są bezpieczne, i je można przedawkować. Nadmiar nienasyconych kwasów tłuszczowych w organizmie może objawiać się np. krwawieniem z nosa lub dziąseł, nieprzyjemnym posmakiem w ustach czy nudnościami.

Dlatego też nie należy przekraczać dawki zalecanej przez producenta suplementu.