Jakich witamin potrzebują Twoje włosy?

Włosy pozbawione blasku, łamiące się, z tendencją do wypadania – znasz to z własnego doświadczenia. Zamiast jednak stosować najdroższe kosmetyki pielęgnacyjne, warto przyjrzeć się swojej codziennej diecie. Najczęściej niedobory witamin i minerałów bardzo szybko odbijają się niekorzystnie na kondycji włosów.


Kluczem do zdrowej i pięknej czupryny jest odpowiednio skomponowany jadłospis. Taki, który stanowi bogactwo najważniejszych substancji odżywczych. Taki, który zawiera najważniejsze minerały i witaminy na włosy, od których zależy ich kondycja. Sprawdź więc, czego potrzebują Twoje włosy.

Dostarczaj witaminy z grupy B

Witaminy na włosy to przede wszystkim grupa B. O ich niedoborach może świadczyć pojawienie się łupieżu, wypadanie włosów oraz częste i szybkie przetłuszczanie się czupryny.

Warto, by w diecie znalazły się wszystkie witaminy z grupy B:

  • witamina B1 (tiamina),
  • witamina B2 (ryboflawina) – odpowiada za regulację pracy gruczołów łojowych, zmniejsza ryzyko łupieżu,
  • witamina B3 (niacyna) – umożliwia produkcję czerwonych krwinek oraz odpowiada za rozszerzenie naczyń krwionośnych – w ten sposób ułatwia transport składników odżywczych także do włosów,
  • witamina B5 (kwas pantotenowy) – poprawia pigmentację włosów, wpływa na przyspieszenie procesów regeneracyjnych,
  • witamina B6 (pirydoksyna) – stymuluje porost włosów poprzez udział w procesach podziału komórek w mieszkach włosowych,
  • witamina B7 (biotyna) – stymuluje porost włosów,
  • witamina B9 (kwas foliowy) – odpowiada za wzrost włosów,
  • witamina B12 – wzmacnia włosy, zmniejsza ryzyko ich wypadania, hamuje łojotok. 

Ważna witamina A

Wybierając witaminy na włosy, należy zwrócić szczególną uwagę na witaminę A. Należąc do grupy silnych antyoksydantów, neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników. Jednocześnie silnie wzmacnia włosy, zapobiegając im wypadaniu czy łamliwości.

Niezbędna witamina E

Wśród witamin na włosy, istotną rolę odgrywa również witamina E – znana jako eliksir młodości. Nie tylko opóźnia procesy starzenia organizmu, ale i pozytywnie wpływa na kondycję czupryny. Regularne jej dostarczanie sprawi, że włosy będą lśniące i jedwabiście gładkie. Ponadto walcząc z wolnymi rodnikami, chroni mieszki włosowe.

Potrzebna witamina C

Mocne włosy to także zasługa kolagenu. By przyspieszyć jego produkcję, należy zadbać o odpowiednią podaż witaminy C. To ona umożliwia syntezę na odpowiednim poziomie.

Na włosy nie tylko witaminy

Przyjmując witaminy na włosy, należy pamiętać również o innych składnikach odżywczych. Najważniejszą rolę odgrywają przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe. Dzięki nim włosy stają się mocne i lśniące.  Jeśli nie wierzysz, przyjrzyj się włosom Norweżek, które słyną z czupryn o doskonałej kondycji. Ich codzienna dieta obfituje w nienasycone kwasy tłuszczowe. Szczególnie ważne są kwasy omega 3 i kwasy omega 6, które poprawiają nawilżenie włosów, zmniejszają łamliwość i skłonność do rozdwajania.

Komponując codzienną dietę, należy pamiętać o odpowiedniej porcji aminokwasów – składników stanowiących podstawowy budulec łodygi włosów. Szczególnie ważną rolę odgrywają aminokwasy siarczkowe – cysteina i metionina.

Kluczową rolę odgrywają nie tylko witaminy na włosy, ale i minerały. Istotne znaczenie ma przede wszystkim cynk i żelazo. Jeśli w organizmie zostaną odnotowane niedobory tych pierwiastków, wówczas włosy mają skłonność do łamania się i rozdwajania, a także wypadają.

Gdy potrzebne są suplementy

Wszystkie witaminy na włosy można znaleźć w produktach spożywczych. Dlatego też istotną rolę odgrywa dobrze urozmaicona dieta. Trzeba jednak wiedzieć, że nie zawsze zmiany w jadłospisie będą w stanie pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminy, minerały czy kwasy omega. W takich przypadkach niezbędna może okazać się suplementacja.

Szczególnie istotne znaczenie ma zażywanie suplementów zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe. Warto bowiem mieć świadomość, że bardzo często naturalne ich źródło (czyli ryby) zawierają dodatkowo szkodliwe substancje chemiczne. Toksyny nie tylko pogarszają kondycję włosów, ale i mają niszczący wpływ na cały organizm.