Zadbaj o zdrowie dzieci – nie dopuść do niedoborów witaminowych


Rodzice, troszcząc się o zdrowie swojego dziecka, muszą zapewnić mu odpowiednią podaż witamin. To od nich zależy prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz mniejsze ryzyko wielu schorzeń. Które więc witaminy dla dzieci są niezbędne?

tran kapsułki

Statystyki są przerażające – większość dzieci w wieku od 1 do 3 roku życia cierpi z powodu niedoborów witaminowych. Wpływ na to ma nieodpowiednio skomponowana dieta, która nie dostarcza wszystkich najważniejszych składników odżywczych. A nieprawidłowe żywienie bardzo szybko skutkuje nadwagą oraz problemami zdrowotnymi.


Witaminy niezbędne u dzieci

Lista obejmująca witaminy dla dzieci jest bardzo długa. Trzeba się jednak do niej dostosować i zadbać o odpowiednią podaż, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie dziecięcego organizmu. Warto bowiem mieć świadomość, że niedobory i nadmiar są tak samo groźne.

  • Witamina A

    Witamina A bierze udział w procesach wzrostowych – reguluje tworzenie się nowych komórek (szczególnie nabłonkowych) oraz sprzyja regeneracji. Ponadto odgrywa ważną rolę w procesie widzenia.

    Wchłanianie witaminy A zależy od obecności tłuszczów w pożywieniu. Bo to on pobudza wykorzystanie tej witaminy. Dlatego też warto zadbać również o odpowiednią podaż nienasyconych kwasów tłuszczowych (świetnie w tej roli sprawdzi się na przykład tran dla dzieci w kapsułkach).

  • Witaminy z grupy B

    Witaminy z grupy B odgrywają ważną rolę w procesach rozwojowych. Są niezbędne również do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

    Spożywanie witamin z tej grupy jest ważne także z uwagi na fakt, że poprawiają odporność i zmniejszają ryzyko infekcji. Poprawiają także apetyt, co ma szczególne znaczenie w przypadku dzieci – niejadków. 

  • Witamina C

    Witamina C pełni istotną rolę w zakresie odporności, wpływając pozytywnie na funkcjonowanie układu odpornościowego. Ponadto odpowiada za prawidłowy rozwój naczyń krwionośnych oraz kości. Dostarczanie witaminy C jest ważne również ze względu na zwiększanie wchłaniania żelaza oraz lepszą syntezę kolagenu.

    Niedobory są groźne, ponieważ zwiększają podatność na infekcje. Niedostateczne dawki witaminy C objawiają się też ogólnym zmęczeniem i zmniejszoną zdolnością adaptacji do zmian temperatury. 

  • Witamina D

    Jeśli chodzi o najlepsze witaminy dla dzieci, należy pamiętać o witaminie D. Warto mieć świadomość, że jest ona potrzebna do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego. Odgrywając istotną rolę w gospodarce wapniowo-fosforanowej, wspiera mineralizację tkanki kostnej.

    Niedobór witaminy D może prowadzić do krzywicy oraz upośledzenia mineralizacji kości (niedobór zmniejsza wchłanianie niezbędnego wapnia). Dlatego też nawet noworodkom podaję się witaminę D3 w postaci suplementów.

  • Witamina E

    Witamina E należy do silnych antyoksydantów. Neutralizując wolne rodniki, opóźnia proces starzenia organizmu oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory. Jest także niezbędna do prawidłowego budowania komórek oraz przyspiesza gojenie się ran.

    Niedobór witaminy E zwiększa ryzyko zachorowania na degeneracyjne choroby metaboliczne.

  • Witamina K

    Jeśli chodzi o witaminy dla dzieci, nie może zabraknąć witaminy K. Zapewnia ona prawidłowy przebieg procesu krzepnięcia krwi. Ponadto uczestniczy w procesie formowania tkanki kostnej. Działa przy tym przeciwzapalnie, przeciwbólowo oraz przeciwgrzybiczno.

    Warto mieć świadomość, że wchłanianie witaminy K jest większe z udziałem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego warto sięgnąć po tran. Kapsułki albo postać płynna to formy najczęściej dostępne.

  • Witamina PP

    Witamina PP zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego oraz nerwowego. Ponadto jest ona niezbędna przy produkcji hormonów płciowych.

    Niedobór witaminy PP może prowadzić do rozwoju pelagry – schorzenia objawiającego się zapaleniem skory, biegunkami, zmianami na języku, nudnościami. 

Potrzebne nienasycone kwasy tłuszczowe

W codziennej diecie dziecka istotną rolę odgrywają również nienasycone kwasy tłuszczowe. Warto mieć świadomość, że gdyby nie one, mogłoby dojść do:

  • niedoborów witaminy A – co skutkuje gorszym widzeniem w ciemności oraz wysychaniem spojówek,
  • niedoborów witaminy D – zaburzających procesy kostnienia, prowadzących do osteoporozy i krzywicy,
  • niedoborów witaminy K – zaburzających proces krzepnięcia krwi,

nawet przy odpowiednim dawkowaniu. A to dlatego, że są to witaminy rozpuszczalne wyłącznie w tłuszczach. I dobrze, gdyby były to kwasy tłuszczowe nienasycone, a nie tłuszcze nasycone.

Zaleca się, by kwasy omega (szczególnie DHA i EPA) były dostarczane z pożywienia. Warto jednak mieć świadomość, że spożywanie tłustych ryb nie zawsze wychodzi na zdrowie. Owszem, zawierają one sporą porcję nienasyconych kwasów tłuszczowych, ale przy okazji dostarczają sporą ilość substancji szkodliwych. Toksyny, kumulując się w organizmie, stanowią poważne zagrożenie – szczególnie dla zdrowia dzieci.

Z tego też powodu najlepszym rozwiązaniem wydaje się być tran dla dzieci. Dostępny w formie suplementów, zawiera najwyższej jakości kwasy tłuszczowe. Pochodzące ze starannie wyselekcjonowanych ryb żyjących w wodach Norwegii (uważanych za jedne z najczystszych), dostarczają wyłącznie te najcenniejsze składniki.

Najlepsze witaminy dla dzieci – także w postaci suplementów

Chociaż powszechnie uważa się, że najlepszym źródłem witamin dla dzieci jest pożywienie, nie zawsze jest to możliwe do zrealizowania.

Jest tak choćby w przypadku witaminy D3 – głównym źródłem nie są produkty spożywcze lecz synteza zachodząca w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Niekiedy jednak nie pozwala to na pokrycie całkowitego zapotrzebowania, stąd konieczność podawania suplementów. Jest to ważne, ponieważ witamina D3 odpowiada za prawidłową pracę serca oraz pozwala utrzymać stan kości w dobrej formie.

Podobnie jest w przypadku nienasyconych kwasów tłuszczowych. Mówi się, że najlepszym źródłem są ryby. Tymczasem poza dawką kwasów omega, dostarczają mnóstwo substancji toksycznych kumulujących się w organizmie. W takim przypadku lepiej więc sięgnąć po tran w kapsułkach, by zapewnić organizmowi dziecka odpowiednią podaż tych składników.

Jak więc wynika z powyższego, nie zawsze witaminy dla dzieci pochodzące z pożywienia będą dobrym rozwiązaniem. Owszem, suplementy nie mogą stanowić substytutu codziennej diety, niemniej jednak należy zachować w tym wszystkim zdrowy umiar. Czasami może bowiem okazać się, że najlepsze witaminy dla dzieci to te pochodzące z suplementów, np. tran. Kapsułki czy forma płynna sprawiają zaś, że preparaty są dobrze tolerowane.